Vokus

Advies en tips

Het belang van een goede back-up

Als ondernemer wil je altijd toegang hebben tot de meest recente versies van je bestanden toch? Het is daarom dan ook belangrijk om jezelf goed voor te bereiden op een crash van je servers of het per ongeluk verwijderen van een bestand.

Wat is een back-up?

Om goed voorbereid te zijn is het belangrijk om je bestanden en gegevens te ‘backuppen’. Een back-up is eigenlijk het maken van een reservekopie van je bestanden en gegevens en deze vervolgens op een externe locatie op te slaan.

Deze kopie wordt gebruikt om de gegevens zo snel mogelijk terug te zetten, als je om welke reden dan ook geen toegang meer hebt tot je bestanden en/of gegevens. Op deze manier kan je als ondernemer snel weer aan de slag met je werkzaamheden en verlies je zo min mogelijk tijd en geld.

Tegenwoordig is ook ransomware een actueel onderwerp, omdat steeds meer ondernemers hierdoor worden getroffen. Ook als je getroffen bent door ransomware en je door de hack niet meer bij je bestanden kan, zorgt de back-up ervoor dat je snel weer aan de slag kan!

Hoe wordt een back-up gemaakt?

Het maken van een back-up kan op verschillende manieren worden uitgevoerd. De meeste simpele manier is het kopiëren van je documenten naar een externe harde schijf. Het risico van deze manier is dat je dit als ondernemer zelf vaak vergeet, of dat je harde schijf kapotgaat.

Een betere optie is het maken van een back-up in de cloud. Dit is zeker als je zelf al in de cloud werkt een makkelijke en logische oplossing. Met het VOKUS-BUSINESS pakket maken wij van jouw cloud-omgeving 3 keer per dag een backup. Hierdoor kan je terugvallen op meerdere versies van je documenten. Zeker handig als je een specifieke mail of document wilt terugvinden uit een bepaalde periode/tijdspad.

Natuurlijk zijn er ook nog andere backup oplossingen. Denk aan je CRM-applicatie die op de interne server draait of andere applicatie. Het inrichten van deze backups is vaak wat complexer, maar hierin kunnen wij jou ook adviseren.

Dankzij de gemaakte back-up kan je nu eenvoudig aan de wettelijke bewaartermijn van je documenten voldoen!

 

Oplossing

Bij Vokus vinden wij het belangrijk dat jij als ondernemer altijd een recente back-up van je gegevens en bestanden hebt. Als je dit goed inregelt hoef jij je als ondernemer hier niet meer druk over te maken en kan je je focussen op wat voor jou echt belangrijk is!

Eén van onze oplossingen voor de back-up is verwerkt in VOKUS-BUSINESS. Dit is het ICT-totaalpakket voor de ondernemer, waarin wij er onder andere voor zorgen dat jij altijd een recente back-up van je bestanden hebt. Wij gaan graag met je in gesprek hoe we de back-up voor jou organisatie passend in kunnen regelen!

Heb je al een back-up ingeregeld, maar wil je de mening van een expert over de uitwerking van deze inrichting? Met onze gratis IT-scan kijken wij graag met je mee en voorzien wij je van gratis advies. De KvK heeft daarnaast ook een mooi stappenplan gemaakt waarin stap voor stap uitgelegd wordt hoe je als ondernemer een back-up maakt op de juiste manier.

Merel

Contentmaker en designer

Merel is één van de creatieve geesten achter de social media creaties van Vokus. Ze gaat ‘al een tijdje mee’ met de mannen: twee jaar geleden ontwikkelde zij namelijk de look and feel zoals het logo, de kleuren en een passende bedrijfsnaam. “Dit was ontzettend uitdagend en mooi om te doen. Vooral ‘het gesprekje’ voeren met de mannen over hun ‘Waarom’ staat hen het meeste bij. Daar grinnik ik vandaag de dag om, hoeveel indruk zoiets maakt!” 

Funny Facts

Tech-blooper?
“Heb je even?! Thee smijten over m’n toetsenbord, een telefoon die uit m’n handen glipt in de wc-pot of wachtwoorden kwijtraken…”

Favo gadget?
“Mijn tekentablet met pen. Daarmee werk ik mijn schetsen en tekeningen uit, zoals een logo in het programma Illustrator. Sorry voor het designer-jargon, in andere woorden: een geweldig programma om tekeningen en schetsen ‘in het echte leven’ te digitaliseren. Is dit nog steeds jargon?”

Romy

Contentmaker en marketingbaas

Romy is de andere creatieve geest achter de social media creaties van Vokus. Ze kent de mannen van toen zij nog geen eigen kantoor hadden, maar een flexplek huurden. Romy werkte destijds in hetzelfde pand. Na het eerste gesprek werd direct duidelijk: Martijn en Harro zijn goed in de dingen waar Romy niks mee te maken wil hebben en andersom. Een samenwerking was dus snel geboren.

Funny Facts

Tech-blooper?
“Haha nou daar waren Harro en Martijn zelf bij. Dat was in de tijd dat we samen in hetzelfde pand flexplekken huurden. Ik besloot een halve liter groene thee over mijn Macbook te gieten. Dat was echt super. Gelukkig schoten de mannen meteen te hulp. De laptop werd door zijn verdrinking wel wat trager maar na een goede opschoonbeurt door Harro, loopt ‘ie weer als een zonnetje.”

Favo gadget?
“Denk toch wel m’n drone. Dit klinkt misschien wat dramatisch, maar de eerste keer dat ik hem liet opstijgen en met zonsondergang boven ‘t Wolderwijd vloog om het schitterende uitzicht vast te leggen, had ik serieus de tranen in mijn ogen. Zulke mooie beelden had ik nog nooit gemaakt! Video’s en foto’s gemaakt vanuit de lucht voegen voor mij altijd wat extra’s toe. Een ander perspectief en een meer ‘vrij gevoel’. Daarnaast is het altijd tof om naar nieuwe plekken te rijden en de buurt te verkennen vanuit de lucht. Echt een cool ding!”

Tijs

Gedreven Examenstagiair

”Hallo allemaal! Ik ben Tijs, een 18-jarige enthousiasteling uit Putten. Momenteel volg ik de opleiding Expert IT Systems & Devices (ICT) aan Landstede Harderwijk. Maar wat ‘nog spannender 😉’ is, is dat ik sinds het begin van dit nieuwe jaar mijn examenstage loop bij het geweldige team van Vokus!

Mijn doel is om ergens rond november mijn stage af te ronden. Mijn eerste indruk van het werken binnen dit team? Die is absoluut positief! Een gezellige sfeer en toch een goede inzet van de Vokus mannen en meiden. Een mooie balans! Eén ding waar ik echt blij van word – zowel op zakelijk als persoonlijk vlak – is wanneer alles goed georganiseerd en volgens planning verloopt. Een goede planning is toch de sleutel tot succes. 👥

Natuurlijk ben ik hier om veel te leren over ICT en ik sta te popelen om mijn kennis uit te breiden en nieuwe vaardigheden op te doen. Maar… er is nog iets anders waar ik naar streef: het verbeteren van mijn communicatieve skills richting klanten. Ik kijk ernaar uit om samen te werken met dit geweldige team en om mezelf verder te ontwikkelen bij Vokus.” 

Anne Rosa

Office Manager

Deze sprankelende dame ‘uut Elspeet’ is een top toevoeging aan ons team. Benieuwd naar wat ze doet? En hoe je haar écht vrolijk kunt maken? Hieronder maak je kennis met Anne Rosa! 👇

Mijn loopbaan begon in de zorg, waar ik terechtkwam na – jawel – een zorgopleiding te hebben gevolgd. Ik vervolgde mijn carrière in de modewereld. Heel wat anders maar ook erg leuk. Hier had ik 7 geweldige jaren waarin voornamelijk vrouwen mij omringden binnen m’n werk. En nu, wéér een ‘kleine’ switch waarin ik aan mijn eigen avontuur mag bouwen als Virtual Assistent. Met als hoofddoel: dienstbaar zijn en helpen daar waar de ondernemer zelf continu tegenaanloopt. Geweldig!

Binnen Vokus werk ik onder de functienaam Office Manager. Zo iemand die lekker veel mag regelen en ontzorgen zodat de mannen hier op ‘t honk zich kunnen focussen op waar zij het best in zijn. Top zo! Ik focus me vooral op de administratie. Waar anderen hier met gierende banden voor wegscheuren, vind ik dat heerlijk om te doen. En in het weekend? Dan houd ik het vooral een bourgondische leefstijl op na; lekker eten met een goed glas wijn samen met vrienden en familie.”

Harro

Mede-eigenaar

Effe kennismaken met… mede-eigenaar Harro! Harro wie? Harro van de Weetering. En weten dat doet ‘ie. Tenminste, als het om ICT-gerelateerde zaken gaat. Harro is 25 lentes jong en woont in Voorthuizen. Voordat hij met compagnon Martijn Vokus startte, werkte hij als fulltime systeembeheerder.

En naast dat ‘ie daar druk genoeg mee was, trok de enthousiaste Voorthuizenaar de stoute schoenen aan: hij koos voor het ondernemerschap. Waarom? ‘‘Ik voelde dat er meer in me zat. Houd van uitdagingen en vind het geweldig om meerdere klanten te kunnen helpen. Ben gek op mensen, de afwisseling en mensen helpen bij zaken die zij complex vinden of waar ze hoofdpijn van krijgen. En dat alles, doe ik het liefst samen met mijn maat en partner Martijn. Heel vet om te zien hoe we in korte tijd onze klantenkring zo hebben kunnen uitbreiden.’’

Gelukkig is er – meestal – genoeg ruimte voor plezier en vrije tijd. ‘‘Als ik niet bij vrienden ben, dan maak ik het liefst meters op de motor. Het liefst in het buitenland. Dan neem ik m’n tent mee die ik uitstal op mooie plekken of soms ergens langs de weg. Even weg van werk en alles wat met technologie te maken heeft. Heerlijk. Echt leven, noem ik dat.”

Martijn

Mede-eigenaar

Vraag je in Horst naar ‘Martijn Bouw’, dan weet (bijna) iedereen het je – met een glimlach – te vertellen. Menig Horstenaar en Ermeloër kent Martijn wel. Hij is geboren en getogen in het Veluwse dorp en heeft de deuren platgelopen bij Ermelose huishoudens met techniek-error. 

Martijn draait zijn hand niet om voor extra werkuurtjes in de avonden of op een zaterdag. Maar naast hard werken, hoort ook hard rusten. Zo bezocht Martijn zijn broer in Mexico en met de voorjaarsvakanties boekt hij het liefst een skivakantie in de Oostenrijkse bergen. 

Waar zijn compagnon Harro het liefst motor rijdt en MotoGP bingt, klopt Martijn’s hart sneller van Formule 1 en mooie wagens rijden. “Met mijn vader heb ik een Volkswagen Buggy uit 1960. In de zomer vind ik het heerlijk om ermee te toeren!”

Meer weten over Martijn? Lees dan hier het interview óf volg hem op één van de social media kanalen door te klikken op de onderstaande icons.